perjantai 26. lokakuuta 2012

Lunta vaan ei unta

Talvi yllätti nokkoset!

Koin melkoisen dejavún herätessäni samalla tavalla kuin painajaisunessani oli tapahtunut reilu kuukausi aiemmin. Eli avatessani verhot näin lumipeitteisen maiseman. Yäk, tuliko talvi jo nyt!?
   Tiedättehän, olen kesäihminen... Kuitenkin täytyy myöntää, että neljä aivan erilaista vuodenaikaa on myös mahtava juttu. Harmi vaan, että noin 70% vuodestani menee jonkinlaisessa kipsissä/horroksessa/huurteessa... Osa syynä on pimeys, joka saa mieleni matalammaksi, mutta isona ongelmana onkin kylmyys. Fysiikkani kestää hädin tuskin +10 astetta ilman että ääreisverenkiertoni laakkaa toimimasta, joten voitte vaan kuvitella mitä pakkanen aiheuttaa... Aivan, tunnottomat kädet, jalat ja kasvot ovat minulle arkipäivää, eikä se ole kivaa! Tekisin mitä vain päästäkseni tästä raajojen jäätymisestä eroon, mutta toistaiseksi mikään annettu neuvo ei ole tepsinyt.
   Talvi on kuitenkin kaunis vuodenaika (kuhan lumipyry ei estä näkyvyyttä). Sitä on mukava tarkkailla jostain lämpimästä luolasta teepannun äärellä... mmm... teetä...

Taivas enteilee lisää lunta...

Kylmyyttä vastaan koetin taistella lämpimällä - tai siis tulisella ruoalla. Chili sin carne on pyörinyt mielessäni, samaten ainekset kaapissa, odottaen sopivaa hetkeä hyökätä kattilaan. Lisukkeeksi päätin tehdä "kukkakaaliriisiä", mikä on tuttua mm. raakaruokapiireistä. 
   Idea "kukkakaaliriisissä" on vain hienontaa raaka kukkakaali riisimäiseksi lisukkeeksi. Oikeasti kyseinen korvike ei muistuta riisiä muuten kuin väriltään - kukkakaali on kukkakaali eikä se siitä riisiksi muutu vaikka kuinka jauhaisit. Raaka kukkakaali on lisäksi suutuntumaltaan aika rakeista ja lämpimän kastikkeen kanssa kylmää, joten päätin höyryttää kokonaista kukkista sen verran että kaalin koostumus hieman pehmeni ja otti hivenen lämpöä itseensä.
   Tällainen "kukkakaaliriisi" (kutsun sitä mielummin kukkakaalisilpuksi) on ihan hauskaa vaihtelua pääruoan lisukkeena. Se sopii hiilihydraatteja välttävälle ja ruokavaliotaan keventävälle. Tosiasiassa sillä on todella vahva ominaismaku, joten soosin maustamiseen kannattaa panostaa. Toisaalta mietin miksi pitää edes tehdä riisin korviketta, jos tykkää riisistä? Riisiäkin löytyy niin erilaisia, ja osa on ihan terveellisiäkin, esimerksiksi täysjyväriisit. Muita riisinkaltaisia terveellisiä jyväisiä lisukkeitahan on esimerkiksi ohrasuurimot tai spelttihelmet. Vaihtoehtoja löytyy.

Chili sin Carne ja Kukkakaalisilppu

Soosi:
1 purkki tomaattimurskaa TAI paseerattu tomaattia
jotain sipulia sopivasti (minulla oli purjon vartta)
2 valkosipulin kynttä
1 rkl vahvaa chilisoosia tai pari tipppaa tabascoa
1 purkki mustasilmäpapuja
korianteria
paprikajauhetta
ripaus ruususuolaa

Lisäksi 1 kukkakaali

1. Jos käytät tavallista sipulia, kuullota sitä öljyssä valkosipulin kanssa pannulla ensi alkuun mausteiden kanssa.

2. Lisää sitten tomaattimurska/paseerattu tomaatti. Tomaattimurska saa saostua pitkään - soosi ei saa olla vetinen vaan mehevä ja paksu.
- Minulla ei ollut muuten tomaattimurksaa eikä tavallistasipulia, joten heitin ensin paseeratun tomaatin kattilaan. 
- Kun paseerattutomaatti alkoi kiehua, heitin mukaan purjosipulinvarsisilpun ja valkosipulit. Lämpöä matalammaksi.
- Maustoin heti perään.

3. Kun sose on sopivan paksu, mukaan voi kaataa tölkkipavut.

4. Kukkakaali höyrystymään soosin päälle. n. 5 minuuttia riittää.

5. Ota kukkakaali pois höyrystä. Pilko kukkakaali tarjoilua varten silpuksi, joka tuntuu rakeiselta.

6. Kasaa aannos. Ihastele. "Ihan kuin ois riisii". Syö. "Ei oo kyl yhtään kuin riisii".

sunnuntai 21. lokakuuta 2012

iLoveMe alias ex Kauneus&Terveys-messut

Lauantaina tuli visiteerattua iLoveMe:ssä, joka siis ennen kantoi nimeä Kauneus ja Terveys -messut.

Kauneuspuolelta tuli hankittua merisuola kuorinta-aine, joka sai minut ja äitini vakuuttuneeksi toimivuudestaan. Kädet olivat aivan kuin vauvan posket testauksen jälkeen, joten odotan innolla mitä tuloksia se saa aikaan vaikkapa säärille saunassa! Suolakuorinnan ilmeisesti uskotaan olevan parempi iholle, sillä se ei sokerin tavoin ruoki ihon bakteereja. Kuorintakäsittelyä ei saa tehdä kasvoille, ainoastaan käsille/vartalolle.

Hyvästi sokerikuorinta, tervetuloa merisuola. Kuva: heidimakeup.com

Terveysosasto oli taas valtavan kokoinen ja se oli täynnä kaikenlaista näytteilleasettajaa, esiintymislavaa, luentolavaa ja lajitestausaluetta. Rytmi-lavan kohokohta oli lauantaina puolen päivän aikoihin, kun Helsinkiläisen Himo-kuntoklubi esitteli lajitarjontaansa. Myös huuppaus oli edustettuna viihdyttävän M(e)ow! -ryhmän puolesta. Lisää tietoa huuppauksesta pääkaupunkiseudulla Merkun MoodForHoop-sivuilta www.moodforhoop.fi.
     
Messuilla oli myös maistiaisia laihdutusvalmisteista raakasuklaaseen asti. Vähän ehkä nauratti, että puuroa oli maistattuttamassa ainakin kolme eri näytteilleasettajaa. Itse olen aamupuuron nimeen vannoja, mutta en kyllä muista millloin viimeksi on näin aktiivisesti promottu sitä terveystuotteena. Ihan hyvä vain, kyllä minulle maistuu! :D

Sain muuten iLoveMe-tapahtumassa viimeinkin kunnon katsauksen hiusteni kuntoon. Kiitos siitä kuuluu Hiusakatemialle, joka oli paikanpäällä asiantuntijoineen ja mikroskooppeineen. Messutarjouksena oli parin kympin hinnalla kahdenkymmenen minuutin mittainen hiusnäytteestä tehty mikroskooppitutkimus. Siellähän sitten selvisi, että stressin lisäksi hiusjuuriani rasittaa talipunkin tuomat bakteerit. Erittäin mukava asiantuntija antoi minulle selkeät hoito-ohjeet sekä tarkat tuotteet, millä ongelmaa voi lähteä hoitamaan.
   Olin jo kauan miettinyt Hiusakatemiaan pistäytymistä, mutta onneksi tämä mahdollisuus suorastaan käveli vastaan (tai minä kävelin sitä päin..). Uskon jatkossakin käyttäväni heidän palvelujaan, sillä he tietävät, mitä tekevät.
  
Ai niin. Mainitsenpa vielä, että äitini muuten osti messuilta Apipollen Immuno Luomu Hunaja -siitepölyvalmistetta. Sen kerrotaan auttavan siedätyshoitona erilaisiin allergioihin. Itselläni ei allergioita ole havaittu, joten en aio kokeilla kyseistä tuotetta. Mutta jos jollain lukijalla sattuu olemaan allergioita/ristiallergiaoireita, suosittelen lukemaan lisää kyeisestä valmisteesta Kerimeden sivuilta.

torstai 11. lokakuuta 2012

Kauden antimia

Hei vaan ja anteeksi taas tämä hiljaisuus!

Kirjoittamisen siemeniä olen keräillyt, mutta suurta jutun juurta en ole ehtinyt päässäni kehitellä. Lähinnä palasia aiheesta sun toisesta olen pyöritellyt päässäni, mutta pysyn mielummin hiljaa, jos en saa mielestäni kunnolla asiaa suollettua. Aivoni ja tekemiseni ovat reilun kuukauden ajan olleet aika lailla ihan omissa jutuissa...

Selittelyt sikseen ja sitä asiaa taas kehiin!

Enkös minä niin rakastakin kaikkea ekoloogista kuten kausiruokaa, luomua, kestävääkehitystä... Jo vain! Olen ihastellut, kuinka olen ensimmäistä kertaa elämässäni paremmin perillä siitä, milloin on minkäkin kasviksen sato/kasvuaika. Ennen tietoni tämän suhteen perustui lähinnä uusiin perunoihin ja mansikoihin, mutta nyt alkaa repertuaarini laajeta. Ja ei siihen paljoa vaivaa tarvita, kun kaupoissa vaan etsii niitä suhteellisesti halvempia ja tuoreimman tuntuisia herkkuja.
    Lainasin kirjastosta Ewa Skiöldebrandin Parasta kausiruokaa -teoksen. Se sisältää paljon vinkkejä terveelliseen ja mahdollisimman luonnonmukaiseen kausilähiekoruokaan. Ruokasesongit on kerrottu jokaiselle kuukaudelle, lisäksi kirjasta löytyy kattavasti reseptejä. Valitettavasti kasvissyöjä ei resepteistä hirveästi hyödy, paljon on lihaa ja riistaa käytettynä, mutta sesonkivinkit ja kauniit kuvat ovat mieleistä silmäiltävää.

Tässä omana vinkkinä eräs syyskuinen ateria, joka onnistuu vielä lokakuussakin:

- kylmäsavulohta
- höyrytettyä ruusukaalia ja porkkanaa
- currykaalisipulimuhennos ja puolukoita

1. Laita kaalit ja sipulit muhimaan pieneen määrään vettä. Jos teet kerroskattilassa, laita kaalisipulin päälle höyrytysosaan ruusukaalit ja porkkanapalat kypsymään.

2. Odotoa, kunnes kaikki kasvikset tuntuu sopivilta haarukan kärjellä tökittäessä. Kaalisipulille voi lisätä nestettä jos uhkaa kuivua/palaa pohjaan. Lisää curry ja anna muhia hetken aikaa.

3. Laita kaikki lautaselle. Jos kylmäsavulohi on valmiina siivuina, lätkäise sitä mieleinen määrä annokseen. Laita tuoreet tai pakastetut puolukat (myös survos käy, hillosta en osaa sanoa) currykaalisipulimuhennoksen päälle.

4. Haarukka käteen ja syömään.