lauantai 13. huhtikuuta 2013

Kehokuulumisia

Hiljaista on taas ollut tällä blogilla, mutta nyt vähän nykykuulumisia kehoasioista!

Muistaako kukaan kolesterolishokkiani? Jos ei muista, niin tässä lyhykäinen kertaus:
Eli viime vuoden loppupuolella paljastui normaalin verikokeen yhteydessä, että kolesteroliarvoni olivat lievästi koholla. 5.8 oli lukema tarkalleen tuolloin, ja suositeltava viitearvohan on semmoiset 5. Tulos kummastutti minua, sillä olinhan kala-kasvissyöjä, jonka ruokavalioon kuului lisäksi kananmunat sekä maitotuotteet. Päätin tuloksesta kauhistuneena viisastuneena tehdä pieniä elämäntapamuutoksia, jotka liittyivät erityisesti ravinnon rasvoihin.
   Uusi kolesteroliarvojen tarkistus otettiin maaliskuun lopulla ja tulos oli parempi kuin viimeksi: kokonaiskolesteroli oli pudonnut 5.2:een! Ensimmäiseltä mittaukselta en saanut tietää LDL- sekä HDL-kolesterolien suhdetta, mutta tällä kertaa muistin ne kysyä. HDL eli ns "hyvän kolesterolin" määrä oli yli 2, kun suositus sille olisi olla yli 1. Siispä hyvä näin.

Millaisia muutoksia siis tein mittausten välissä?
1) Ensinnäkin jätin kananmunan syönnin lähes kokonaan. En kuitenkaan ravintoloissa ole ollut asian suhteen nipo. Tosin monissa ravintoloissa, joissa olen syönyt, ei asiaan ole tarvinnut kiinnittää huomiota: käyn aika usein kasvisruoka/vegaani ravintoloissa ja tykkään muutenkin ruoista, joiden valmistuksessa ei tarvita kananmunia laisinkaan. Lisäksi jälkkäreiden suhteen ei ole ollut kuoleman vakavaa, niitä kun en aina viikottain nautiskelekaan.
---> En tosin tiedä oliko kananmunan poistamisella mitään vaikutusta kolesteroleihini. Talvella kun julkaistiin tutkimustulos, jonka mukaan kananmunansyönnillä ei havaittu olevan kehon kolesterolin kannalta merkittäviä vaikutuksia...
2) Lupasin jättää maitotuotteetkin pois ruokavaliosta, mutta salireenien jälkeen rahkanhimoissani en voinut olla "sortumatta" happamaan valkoiseen herkkumössöön. Tosin kolesterolin kannalta rahkan syönti ei ole ollut suuri rikos - minä kun satun syömään sitä rasvatonta ja maustamatonta versiota. Mutta juustoihin, kermaviileihin, ruokakermoihin tai rasvaisiin maitotuotteisiin en ole sen sijaan kajonnut. Jälkiruoat ovat tosinnmuodostaneet poikkeuksen, sillä herkut ovat harvinaisia eikä niillä ole kokonaisuuteen juurikaan vaikutusvaltaa. Siispä Ben&Jerry's on ollut minun satunnainen kananmuna-maitopaheeni. :)
3) Lisäsin pähkinöiden määrää ruokavaliossani. Ne kun sattuivat olemaan viime syksynä vähän tauolla syömisistäni, mutta nyt niiden nauttiminen on ollut lähes päivittäistä.
4) Muutenkin kiinnitin huomiota päivittäisiin rasvanlähteisiin: niitä pitää olla! Olen ollut liian pitkään rasvakammoinen, mutta nyt olen tehnyt tuttavuutta avocadojen, siementen ja öljyjen käytön kanssa arkisinkin. enkä vain erityistilanteissa. Ihminen tarvitsee rasvaa - jokaisessa kehomme solussa on elintärkeä fosfolipidikalvo, joka siis koostuu rasvasta. Lisäksi rasvaa tarvitaan paaaaaljon muuhunkin kuin vain solukalvoille.
5) Jatkoin kalan/merenelävien syöntiä. Tavoite popsia niitä vähintään 2 kertaa viikkoon, mutta  aina ei ole toteutunut. Toisinaan on viikkoja jolloin en syö kalaa laisinkaan, ja sitten on viikkoja joilloin syön sitä jokapäivä. Tonnikalaa pyrin välttämään eettisistä syistä, lisäksi sen hyvin pikkuinen rasvakoostumus ei pahemmin vaikuta kolesteroliin. Haluaisin suosia suomalaista kalaa enemmän, mutta tuota Norjan lohta taitaa kyllä mennä eniten kylmä- tai lämminsavumuodossa... Neulamukkuija siis enemmän kehiin (ilman voita!).
6) Aloitin kuntosalilla käynnin. Päätin, että päivittäinen arkiliikunta sekä kerran viikkoon tapahtuva hoop dance tunti eivät riitä, ja hankin salikortin. Kuntoni alkoi kohentua vauhdilla, ja ensimmäisen kuukauden jälkeen vaihdoin kuntoklubille, jonka kirjoilla olen edelleen. Vaihtelevat ryhmäliikuntatunnit sekä kuntosalimahdollisuus ovat jotain huippua. Olen ensimmäistä kertaa elämässäni liikuntakoukussa. En kestä viikkoa ilman kuntoklubille pääsyä. Tämä on minulle outoa, mutta ihan hyvä terveyden kannalta. En olisi ikinä uskonut, että MINÄ juoksisin jokaisena vapaapäivänäni reenikassi olalla kohti kuntosalia tai odottaisin malttamattomana seuraavan päivän uutta ryhmäliikuntatuntia. Tuloksia on tullut ja kai se kroppa on vähän kiinteytynytkin: selluliitti on jopa vähentynyt reisistä! :D

Tsekkaa rasvat!

Kaikki asiat ei valitettavasti ole kehossani niin kivasti. Vuodenvaihteen jälkeen olin iloissani paksuuntuneista hiuksistani, mutta parin viime kuun aikana ne ovat ottaneet ilmeisesti jalat alleen. Hieman ennen kuin vaihdoin Tea Tree -shampoon hellävaraisempaan Aloe Veraan, alkoivat hiukseni tippuilla. Eivät radikaalisti, mutta silti runsain määrin aiempaan verrattuna. 
   Tea Tree shampoo oli kyllä tuju sekä kuivattava, mutta sen käyttö olikin neuvottu minulle kahdeksi, enintään kolmeksi, kuukaudeksi. Venytin sen käyttöä juuri sinne kolmannen kuukauden loppuun. Olisi ehkä pitänyt vaihtaa miedonpaan aiemmin. Mutta sen siitä saa, kun on laiska. 
   Lisäksi stressi ei ole vähenynyt, vaan pikemminkin lisäänynyt. Lähestyvät pääsykokeet hirvittävät ja jännittävät eikä työstressiltäkään ole vältyttty, saati omilta paineilta, joita tykkään ilmeisesti niin kovasti itselleni luoda...

Jos jotain hyvää, niin jotain huonoakin - eikös se ole jokin sanonta. Moni hakee keholleen optimaalista terveyttä ja tasapainoa, mutta itse toivoisin sen toimivan hyvin ja mahdollisimman vähillä ongelmilla. 
Tällä hetkellä nautiskelen kipeistä lihaksista ja iloisista uutisista kolesteroliarvojeni suhteen. Lisäksi kuntosalilla omaohjaaja teki minulle hiljattain kehonkoostumusmittauksen (tosin suhtaudun  erittäin skeptiseksi mittaukseen mahdollisen epätodenmukaisuuden vuoksi), minkä tulokset olivat yllättäviä, mutta ihan mieluisia - erityisesti lihasteni kannalta.

Vähästressistä kevättä kaikille, ja muistakaa maistaa Ben&Jerry's uutuuksia: peanutbutter on parasta!

ps...
- Suomen Käypä suosoitus Duodecimin kautta on uusinut korkean kolesterolin hoito-ohjeet. Sieltä löytyy nyt tarkempaa ja päivitettyä tietoa ravinnon vaikutuksesta kolesteroliin.
- Fiksujen ruoka-kalojen lista löytyy WWF:n sivuilta. Tue siis kestävää kalastusta lautasellasi.